רכזת המגמה:
מדינת ישראל, משרד החינוך
המזכירות הפדגוגית
המגמה לאומנות חזותית מאפשרת לתלמידים לעשות את צעדיהם הראשנים בעולם היצירה ולרכוש ידע מעמיק בהתפתחות היסטוריה של האמנות. המגמה מאפשרת התנסות מעשית בחומרים וטכניקות שונות במסגרת העבודה בסדנה המעשית ויצירת פרויקט גמר. תוכנית הלימודים המתפרסת למשך שלוש שנים בהם התלמידים ירכשו מיומנויות כמו התבוננות, ניתוח חזותי, ביקורת , פרשנות ויצירה. בסוף הכיתה יב' התלמידים ייגשו לשתי בחינות בגרות: עיונית – בתולדות אומנות, ומעשית – הגשת פרויקט גמר אישי. .
לימודי מגמת האומנות מקנים ידע כללי בסיסי על התפתחות התרבויות והיסטוריה אנושית, והכרות מהותית עם שפת האמנות למעוניינים להמשיך את לימודיהם בתחומי אמנות העיצוב, עיצוב תעשייתי, עיצוב גרפי, ארכיטקטורה, תיאטרון, קולנוע, תקשורת, תקשורת חזותית ומדעי הרוח.
נושאים מרכזיים ללמידה
א. מבוא לאומנות : מהי אומנות; שפת האומנות;פרשנות.
ב. הבנת האומנות בזיקה לאומנות המודרנית, הפוסט מודרנית והעכשווית
דרכי התבוננות במציאות וייצוגה; אומן-יצירה-חברה; מסורת וחדשנות.
ג. לימוד מעמיק של תקופה היסטורית אחת בתולדות האומנות: הרנסנס
ד. קריאת מאמר העוסק באומנות.
ה. ביקור בתערוכות ולימוד יסודות האוצרות.
ו. יצירת פרויקט אישי – פרויקט גמר מעשי.
מיומנויות: לימודי אמנות מאפשרים פיתוח מגוון מיומנויות חשובות שאינם באים לידי ביטוי באותה המידה במקצועות אחרים כמו התבוננות והתבוננות עצמית, פרשנות וביקורת, תכנון ויצירה.
מיומנויות קוגניטיביות:
1) אוריינות מידע ומדיה = פיתוח היכולת להשתמש באמצעי מדיה שונים בתהליכי היצירה ובכלים דיגיטליים לחקר יצירות אומנות.
2) הבנה= להבין את תפקידה של האומנות החזותית כתהליך תקשורתי של העברת מסרים
3) השוואה = לזהות את השינויים והחידושים בדרכי הבעתם של האומנים לעומת אלו של קודמיהם ולהשוות ביניהם.
4) חקרנות = לפענח ולפרש את יצירת האומנות ממספר נקודות מבט ולהציג נקודות מבט שונות משל עצמם.
5) חשבה ביקורתית = להתנסות בתהליכי אוצרות הכוללים מיון, בחירה וארגון של עבודות אומנות, ויכולת לנמק את הבחירה.
– 6) חשיבה יצירתית = לפתח את הדמיון ואת החשיבה החזותית והביקורתית באמצעות שיח אומנותי, תוך הערכה של יצירות התלמיד והקבוצה ובזיקה ללימוד העיוני ביצירות.
אומנות 7) חשיבה רפלקטיבית = לפענח יצירות אישיות ושל אומנים ולהביע את הפרשנות האישית בכתב ובעל פה, תוך שימוש בשפת האומנות.
8) ידע = להכיר את מושגי היסוד של שפת האומנות בתחומי הציור, הפיסול, האדריכלות, הווידיאו ארט והמדיה הדיגיטלית.
9) ייצוג ידע = לתאר, לנתח ולדון ביצירות אומנות בהקשר למיקומן בתרבות החזותית של תקופתן.
10) תכנון = לתכנן תהליכי יצירה אומנותית בהשפעת טכניקות ותהליכים שבהם משתמשים אומנים שונים, להסביר ולהציג את תהליך התכנון, הבנייה וגיבוש היצירה
מיומנויות תוך-אישיות:
מודעות רגשית = לבטא מאוויים עמוקים, דחפים, קונפליקטים ושאלות ביצירות אישיות.
מסוגלות = לבטא מחשבות ורעיונות באמצעים אומנותיים.
סקרנות = לגלות עניין בתחום האומנות החזותית על הסגנונות השונים וכאמן יוצר.
מיומנויות בין-אישיות:
1) ייצוג עצמי = לממש רעיון או נושא על פי בחירה אישית במהלך סדנה המעשית ולהסביר את הבחירות האישיות.
2) מעורבות = לגלות מעורבות ולקחת חלק פעיל בכיתה, בבית הספר ובקהילה באמצעות האומנות.
3) ניהול שיח = להקשיב לדברי אחרים בקבוצה, תוך מתן כבוד וסובלנות לרעיונות של אחרים