גיליון 87 - חג שביעי של פסח

 

 

השבוע, ערב פסח, קופצת לי הודעה של תלמידה מהעבר הרחוק.  "הי אריה! עברה שנה. אסף ואני מבקשים להחיות רעיון, משאלת לב "זיכרון בסלון" עם אביך, אתך והמשלחת לפולין שנת 1993 …"

אני מוצא את עצמי עונה כמעט במצב אוטומט, "בכיף …" ובאחת, נודדת מחשבתי לזיכרון משנת 1993 – משלחת תלמידים מביה"ס בבת-ים רמות, חשמונאים , אורט רמת יוסף ומילטון במסע לפולין.

אני נזכר בטקסיות הקבועה באותה נסיעה כשאנחנו יושבים בכל ערב לשיחה מלב ללב במה שנקרא "הפגת לחצים".  כל אחד בתורו מדבר מנימי נשמתו על הסערות והרגשות שמתרחשות בתוכו לנוכח המציאות היומית והחוויה הרגשית אותה עוברים התלמידים.

 דווקא אסף היה הראשון ששבר את מחסום הרגש שבשיחה גלויה ופתוחה, ושיתף את חבריו בסערת רגשותיו.  ובשקט ששרר כשהוא ריגש אותנו, אפשר היה לשמוע את שערות גופנו המזדקרות מעוצמת האירוע המרגש.  אנחנו, צוות המורים המבוגרים למסע, לכאורה יותר מחוסנים, אבל סופגים משני הצדדים: גם מאירועי היום יום שאלינו מדברים ועלינו משפיעים, וגם חווים ושותפים עם תלמידינו את החוויות שהם חווים.

 החוויות לא פוסקות, וכך הן "שורטות" את נשמתנו אחת לאחת ובתדירות גבוהה, פורצות את מנגנון ההדחקה עד שאתה לא שולט בזה.

אישית, יצאתי למסע עם אבי כאיש עדות, ואני עורך במקביל מסע אישי לתוך נבכי ילדותו של אבי ולתוך התופת שליוותה את כל חיי משפחתי – השואה.

אצלנו בבית לא היה צורך ביום שואה.  השואה הייתה בתפריט היומי של המשפחה.  כל פעולה, עצב או שמחה, הסתיימה בשיחה על השואה.  אפילו צלצול הפעמון בדלת הבית היה מכניס את אבי לחרדה, "שמע, הגרמנים מצלצלים בדלת… "  כך היו אז החיים.  אני זוכר שחבריו של אבי -ניצולי השואה גם הם – תמיד אמרו עלי שאני הייתי שורד את השואה כי דמיתי לגויים.  וזה שוכב לך בתוך הנפש מחכה ליום לפרוץ החוצה בסערה.

באותו היום בפולין, אבי לוקח אותי למקום כלשהו שמאוחר יותר יהווה עבורי צומת שתשנה את חיי ואת התייחסותי להרבה דברים.  על שלטי התחבורה בדרך מתנוסס הכיתוב "לסלומניקי."  שם, בשדה החרוש, התברר לי מאוחר יותר שזוהי נקודת הריכוז אליה הגיעו יהודי הסביבה בעת הגירוש הגדול, ובניהם משפחת אבי, ומשם נשלחו לדרכם האחרונה – מחנה ההשמדה בלזץ.

ואז אבי שואל אותי, בעודי מתבונן בסביבה הירוקה והמשקרת שמצפינה את הזוועה שהתחוללה במקום בחודש ספט' שנת 1941, "אני יכול לקרוא לך משהו? ומבלי לחכות לתשובתי, מוציא פתק מקופל מהכיס, כאילו חיכה במשך שנים לרגע המיוחד הזה, ובנשימה אחת מתחיל לקרוא:

          "לשוש (אחותי) ואריה ילדי היקרים,

אם תרצו לדעת מהיכן משפחתכם, סעו לסלומניקי בפולין, ושם, בשדה החרוש…"

אני מציץ בנייר המקומט שאוחז אבי, ואני מזהה את הכותרת והתאריך – מאי 1967 – התאריך בו הודיע רופא העור שבדק את השומה של אבי, שנותרו לו שלושה חודשים לחיות. 

אט אט חודרת בי התובנה – זוהי צוואתו של אבי.  26 שנים הוא שמר את הצוואה הזו בכיסו, עת מלאך המוות דילג מעליו ולא בפעם הראשונה, והיום הוא חושף אותה בפניי כשהוא חי וקיים עומד זקוף עם בנו ממשיכו.

אני מסתכל על הנוף המשקר בשנית, שומע את התיאור שמתאר אבי, ובאחת, אני חוזר איתו ביחד לשנת 1941.  זהו המקום האחרון שקושר אותי אל שרידי משפחת אבי.  גשם מתחיל לרדת, ואני מרגיש שהשמים בוכים ביחד איתי, ואבי מנותק מכל הסביבה, מדבר אלי ומכה בנשמתי.  "כאן, במקום הזה, שכבו הוריי ואחיי מתחננים על נפשם, והארורים לא ריחמו …"

בערב אנחנו חוזרים למעגל "הפגת לחצים," כל אחד בתורו.  היום היה למשלחת יום קל יחסית – סיבוב בקרקוב העתיקה.  לעומתם, אני "מלא כרימון."  לא מסוגל לדבר.  חנוק עד דמעות.  לא מצליח לעכל את פצצת הרגש והתובנה שנפלה עלי היום.

"אסור לבכות," אני חושב לעצמי בזמן שתורי לשתף הולך ומתקרב.  לא רק המבוכה מתחושת החולשה לעיניי תלמידי מכה בי, אלא הידיעה שאצלנו במשפחה לא בוכים על השואה!  ככה זה.  אין הסבר רציונלי לעניין.  כשפעם שאלה תלמידה את אבי, "שמואל, איך אתה לא בוכה?!" הוא סיפק לה תשובה מידית, "בכיתי כל כך הרבה בשואה, עד שיבשו לי הדמעות …"

ואני מתקשה לדבר, נחנק נעצר ולבסוף מוותר.  אלם אוחז בי.  אין מלים.  ואז, אבי נחלץ לעזרי ומחלץ אותי מהרגע המביך והוא פונה אלי לעיניי כולם ושובר באחת את המבוכה שהשתלטה על כולנו, "אני גאה בך בני, שהסיפור שלי כל כך נוגע ללבך…"

והחיים המשיכו.  ולפתע, לאחר כמעט חצי יובל, לקראת יום השואה, אני קורא פוסט של שלי התלמידה ממסע פולין שנת 93 והיא כותבת, "אם תרצו לדעת – סיפורו של שמואל בלומנפלד איש עדות משלחת פולין 1993."  ואני חושב לעצמי, איך משפט שנזרק לחלל, נצרב בתודעה של תלמיד/אדם, והופך למנטרה שמלווה אותו לאורך חייו שמזכירה לו אירוע מכונן מאז ועד עולם שאתה כמורה היית שותף לו. 

תודה לכם, שלי ואסף.  איך אמר לי אבי באחת מהשיחות הרבות שהיו לנו? "באותם ימים, חבריי לגיהנום באושוויץ התפללו שמישהו יזכור ויזכיר אותם בעתיד."  ואתם עוזרים היום להגשים את משאלת לבם של הקורבנות האומללים, ועל כך – תבורכו.

עשיתם לי את השבוע.

 

חדשות החט"ב

התמונה של ‏מועצת התלמידים והנוער מחוז תל-אביב‏."תזיז את עצמך" הינו מיזם משותף של הנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך,
"המכרה למשאב האנושי" -יחידת חדשנות ויזמות חינוכית במחוז תל אביב, 
מנהל חברה ונוער ומועצת התלמידים והנוער המחוזית
שמטרתו לקדם ולעודד חדשנות ויזמות במערכת החינוך בכלל ובקרב בני נוער בפרט. 
סמנו לייק ליוזמה של מרלין שלל מכיתה ח' נחשון.

הכיסא העולה 
קבוצת 3n, תלמידי כיתה ח': מרלין שלל
בית הספר רמות, בת ים
קהל יעד: נכים
הכיסא העולה – גישה נוחה לנכים
הכיסא העולה, הינו תוסף לכיסא גלגלים המהווה פתרון יעיל ונוח לנכים. התוסף הם מיני לוחות שמתקפלות אל תוך כיסא הגלגלים ובמידת הצורך במקרה של מדרגות, היושב על הכיסא ילחץ על כפתור המחובר לכיסא ויפתח את הרמפה שמורכבת מארבעה לוחות. כך תתאפשר לנכה גישה לעלייה במדרגות באמצעות הרמפה הנפתחת המוצמדת לכיסאו.
הבעיה שהמיזם עונה עליה היא נגישות לנכים במקרה של מדרגות. מטרות המיזם היא לאפשר למשתמשי כיסא הגלגלים גישה נוחה מבלי ללכת לחפש את הרמפה המוקצית למקום. ייחודו של המיזם הוא מקוריותו, לפי בדיקת הצוות לא הועלה או נרשם רעיון כזה בשום מקום.
 

התמונה של ‏מועצת התלמידים והנוער מחוז תל-אביב‏.

קופסת אוכל חמה

קבוצת TOMER pivo, המורה לכיתה ח': אושרית
מקיף שש שנתי רמות, בת ים
היוזמה עוסקת בבריאות ותזונה
קהל יעד: כל מי שלוקח איתו אוכל ללימודים או לעבודה.
קופסת אוכל לשמירת האוכל חם וטרי
קופסת אוכל אשר מחממת את האוכל שנמצא בתוכה על ידי סוללה אשר יכולה להיטען מחדש, על הקופסא תהיה גלגלת קטנה עם מתג כיבוי, אשר תקבע את הטמפרטורה של הקופסא מבפנים. הקופסא תשמור את הטמפרטורה בעזרת כיסוי טרמי אשר ישמור חום הקופסא ויחסוך בחיי הסוללה. הקופסא תהיה סגורה כך שלא תיתן לאוויר להיכנס ולצאת ותשמור על טריות האוכל שנמצא בפנים.
הבעיה שעליה עונה המיזם היא שאנשים שלוקחים איתם אוכל חם (כגון פיצה, טוסט, פסטה, קציצות ועוד) לעבודה או לבית הספר אוכלים אוכל קר ששכב בתיק כמה שעות וכבר מזמן לא טרי.
מטרת המיזם היא לאפשר לאנשים לאכול אוכל חם וטרי בכל מקום שאין בו מיקרוגל או כל אמצעי חימום אחר.
בפועל הקופסא מחממת את האוכל שבתוכה בטמפרטורה שתבחר על ידי סיבוב הגלגלת ושומרת על החום והטריות.
המיזם הזה מיוחד בכך שהוא מחמם את האוכל ולא רק שומר על החום וכך משאיר אותו יותר טרי וטעים.
הצלחת המיזם מתבטאת בכך שתענה על הבעיה המרכזית של האנשים הלוקחים איתם אוכל- שמירת איכות האוכל וחימומו בזמן הפסקת האוכל.

 

התמונה של ‏מועצת התלמידים והנוער מחוז תל-אביב‏.בטחו בי
קבוצת תלמידי כיתה ז' : שביט גרף, ניצן גרף, לידור חומרי ואור שובל
מקיף שש שנתי רמות, בת ים 
קהל היעד: ילדים צעירים
בטחו בי – לביטחון הילדים
"בטחו בי" פועל באופן כזה שכאשר הילד עושה משהו מסוכן כגון ריצה והתפרצות לכביש או מדבר עם זרים המכשיר יצפצף והילד יעצור, יבין שעשה טעות ובמידה וזה חמור, יקרא להוריו.
מטרת המיזם היא לשמור על הילדים מפני כל הצרות האפשריות. המכשיר לא יפטור לגמרי את כל הבעיות הקשורות לביטחון הילדים אך שימוש כראוי ב"בטחו בי" יעזור בנושא התפרצות לכביש או מפגש עם זרים.

"תזיז את עצמך" הינו מיזם משותף של הנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך,
"המכרה למשאב האנושי" -יחידת חדשנות ויזמות חינוכית במחוז תל אביב, 
מנהל חברה ונוער ומועצת התלמידים והנוער המחוזית
שמטרתו לקדם ולעודד חדשנות ויזמות במערכת החינוך בכלל ובקרב בני נוער בפרט. 
סמנו לייק ליוזמה של אנה ויאנה מכיתה ז' נחשון.

 

Aw.h.a.t.tY
קבוצת תלמידי כיתה ז' : אנה קושל ויאנה התמונה של ‏מועצת התלמידים והנוער מחוז תל-אביב‏.
מקיף שש שנתי רמות, בת ים 
קהל היעד: תלמידים נבחנים ומורים.
Aw.h.a.t.tY 
הגברת הריכוז במהלך המבחנים ויצירת שיווין בין כל התלמידים בעת מבחן.
נושא היוזמה הוא העזרה לתלמידים במבחנים. בזמן המבחן לתלמידים רבים יש שאלות והם מצביעים ולפעמים מרעישים, מה שמונע את ריכוז התלמידים האחרים בסביבתם ומגביר את הלחץ. לכן , במכשיר Aw.h.a.t.tY יהיו לחצנים לכל מספר של שאלה. בלחיצה עליו תשמע הקלטה של המורה אשר מסבירה את השאלה יותר לעומק, בשביל להפחית את הלחץ יהיה במכשיר זה טיימר אשר מורה על השעה וכך הילד יכול לתכנן וולחלק את הזמן באופן יעיל יותר ולהימנע מבקשות להארכות זמן. 
AwhattY :
A- Anna, אנה אחת מיוצרות המיזם
w – with
h – help
a- at
t- the
t- test
Y- Yana, יאנה אחת מיוצרות המיזם

"תזיז את עצמך" הינו מיזם משותף של הנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך,התמונה של ‏מועצת התלמידים והנוער מחוז תל-אביב‏.
"המכרה למשאב האנושי" -יחידת חדשנות ויזמות חינוכית במחוז תל אביב, 
מנהל חברה ונוער ומועצת התלמידים והנוער המחוזית
שמטרתו לקדם ולעודד חדשנות ויזמות במערכת החינוך בכלל ובקרב בני נוער בפרט. 
סמנו לייק ליוזמה של שני יקובנקו מכיתה ז נחשון.

 

 

I-SHOP
קבוצת הבנות של נחשון , תלמידות כיתה ז' : שני יקובנקו בבית הספר מקיף שש שנתי רמות, בת ים 
I-SHOP – מכשיר למניעת שכחת פריטים חשובים בעת ביצוע רכישת מוצרים או אריזת פריטים
מכירים את זה שכשאתם הולכים לסופר, פיקניק או אורזים לטיול, תמיד יש הרגשה ששכחתם משהו? לפעמים אנו מכינים רשימה ובסוף שוכחים אותה, ואם כבר לקחנו אותה, אז לא שמנו לב ודילגנו על פריט ברשימה, וזה בטוח היה אחד הפריטים החשובים!
המכשיר I-SHOP, הינו מוצר בגודל של פלאפון (7 ס"מ *12 ס"מ). במכשיר עצמו יש מצלמה (בגב המכשיר) ובה חיישן. המשתמש יוצר רשימה והמכשיר מצלם את המוצרים/פריטים ומתאים אותם לרשימה. כשהמשתמש יהיה לקראת סיום הרכישה או האריזה, המשתמש יוכל ע"י לחיצת הכפתור על המכשיר, לקבל התרעה על הפריטים החסרים.
המיזם שלנו בא לעזור לאנשים להינות מחוויית הבילוי ורכישה מבלי לשכוח מוצרים חשובים שהם תכננו לרכוש/לקחת איתם לבילוי. הרבה פעמים רשימת הקניות שאנשים עורכים נשארת בבית או שהם שוכחים לרכוש/לארוז פריטים הנמצאים ברשימה, כי הם לא שמו לב. מטרתנו, לעזור לאנשים ולשפר את חוויית הקניות/הבילויי.
המוצר שניצור, יעזור לאנשים גם בארגון הרשימה וגם ברכישה או אריזה מלאה של הפריטים בה. הוא גם יתריע על החוסרים.
יחודו של המיזם הוא שטרם נבנה מכשיר, שיוכל לשלב בין כל הפונקציות שהעלנו.

התמונה של ‏מועצת התלמידים והנוער מחוז תל-אביב‏.Me and the trip
תלמידי כיתה ז' : יוסף פרמון, אילה שירה, שרון קיקירוב ועמנואל
מקיף שש שנתי רמות, בת ים
קהל יעד: מטיילים שמפסיקים את הטיול בגלל קשיים טכניים.
Me and the trip – תיק לביצוע טיולים בלי תקלות ובלי לחזור מוקדם מהצפוי
הבעיה: מטיילים שמפסיקים את הטיול בגלל כשלים טכניים.
יש הרבה אנשים שצריכים להפסיק טיולים של לינה בשטח. הם יכולים לגלות הבעיה ממש לפני שהם הולכים לישון. בעיות שצצות יכולות להפסיק את הטיול.
הרעיון למיזם עלה כשאני וחבריי היינו בטיול השנתי שלנו. כל הזמן הדברים בתיקים שלנו התבלגנו ואז לקח הרבה זמן למצוא דברים חיוניים.
בתיק Me and the trip, יהיה רשם קול י+ GPS, תאים אטומים, תיק מים ותא קירור.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
התמונה של ‏מועצת התלמידים והנוער מחוז תל-אביב‏.You star
קבוצת You star, תלמידי כיתה ז' : מארק בולטנר 
קהל יעד: ילדים ספורטאים שאין ביכולתם הכלכלית להתקבל לקבוצות ספורט מקצועיות
מקיף שש שנתי רמות, בת ים 
You star – פירסום ספורטאים שאינם מוכרים
You star, יסייע לילדים ספורטאים שאין להם כסף וקשרים כדי להתקבל קבוצות ספורט מקצועיות. You star יעלה סרטונים המראים את הילדים הספורטאים מתאמנים, ואנשים ומאמנים שיצפו בהם יזמינו אותם לאודישן
מטרת המיזם היא לקדם את רמת הספורט ולהגדיל את מספר הילדים הספורטאים .